Nu har jag fått klarhet i frågan om den förvirrande Vagabond-reklamen från det förra blogginlägget. Som ni har väntat, vilken spänning – så håll i er nu: Det var en reklam för väskan, som en del av deras nya accessoarkollektion. Tydligen ska detta ha varit mer klart på Instagram, där de lagt till en bildbeskrivning.
Men det är ändå tveksamt om jag tycker att reklamen i Elle var lyckad, trots att det nu visade sig att produkten de annonserat ut i alla fall var närvarande i bild. Det går helt enkelt inte att bortse från att ”Shoemakers” flyttar fokus från bildens verkliga budskap, samtidigt som Vagabonds starka varumärke främst ligger hos skor.
Det skulle därför ha behövts en tydligare kommunikation där väskan inte skymts på sidan, utan istället varit tydligt exponerad. Här hade nog en bra copywriter kunnat göra underverk, förtydligat budskapet och på så sätt skapat en sammanhängande reklam med väskan i fokus, där varumärkets nya mångsidighet framgått.
För att sammanfatta: En tydlig kommunikation är väsentlig för förståelsen av budskapet och varumärket. Glöm inte det.
/Johanna Järvstråt