Nedan också publicerat på ” PR-Bloggen ” på Affarsliv.com
Yes, nu är du igång!! Du har ett fint flöde av bilder, du har ett innehåll som ger mervärde och du har… Följare, ja, hur fick man sådana nu igen? Genom att visa framfötterna och använda hashtags på ett smart sätt, kort sagt.
Syns du inte så finns du inte, är säkert ett uttryck som du är familjär med – men på Instagram är det mer än bara ett uttryck man slänger med lite klatschigt vid fikabordet. På Instagram är uttrycket lag.
Vad det i praktiken innebär är att du måste lägga ner oerhört mycket tid på din kanal och ännu mer tid på andras kanaler. Har du inte hört om sociala medieprofilen Tara Hunts Whuffie factor, kommer här en snabbgenomgång; socialt umgänge handlar om interaktion. Om du vill att andra ska ge, måste du vara beredd att ge lite mer – och mena det.
Detta innebär att du behöver interagera med potentiella följare; Instagram är en social kanal och det innebär att du kommer att behöva vara just det – social, alltså.
Här lönar det sig att vara generös med kommentarer, följa-markeringar och likes. Men fastna inte i någon standardkommentar; du vinner mer på att lägga ner tid på dina kommentarer och få din målgrupp att känna sig speciell och utvald. Då är chansen större att de engagerar sig i dina kanaler med samma entusiasm.
Men det räcker inte att vara aktiv, du måste också lägga upp bilder på tider då andra är aktiva och använda dig av hashtags som din målgrupp använder (därför är målgruppsanalysen i steg ett så viktig!). I början kan det därmed vara smart att testa sig fram och lägga upp likvärdiga inlägg på olika tider, för att dokumentera när det är mest lönsamt för dig att vara aktiv. Vill du nå ut globalt behöver du hitta en tid där flest är vakna i världen, ska du nå nattarbetare kan du inte posta inlägg när de sover – försök ringa in din målgrupps beteendemönster och agera därefter.
Slutligen kan det vara värt att lägga lite pengar på marknadsföring. Instagram erbjuder goda redskap och det är ett bra sätt att kickstarta sin nya sida. Var inte dumsnål och kom ihåg: Like it or not, say cheese och stay active – ditt framgångsrecept på Instagram.
Vill du ha hjälp med att göra en målgruppsanalys eller att forma attraktiva budskap för din profilering? Då kan det vara en god idé att tala med en PR-byrå nära dig som är van vid att arbeta med den här typen av uppdrag.