ELLER
Vikten av att tänka brett när företaget ska kommunicera.
Mejlet från SAS dök in i min inkorg dagen före den dag som vi högtidlighåller som den internationella minnesdagen för Förintelsens offer. Rubriken löd ”Resor att längta till”.
Öppnade mejlet på kvällen, och ögonen fastnade på texten ”Mycket att se i Frankfurt Charmas av Sachsenhausens kullerstensgator, skratta i Bornheim – även kallad das Lustige Dorf (den roliga byn)………”
Vad?? Vill SAS locka oss att åka till en tysk stad, en plats som är ökänd för att ha haft ett av Nazi-regimens hemska koncentrationsläger, för att den har charmiga kullerstensgator?!
Som de flesta av oss så vet man inte alltid var en historisk plats ligger och efter lite googlande så fick jag klart för mig att det finns en stadsdel i Frankfurt som bär samma namn som ett av SS hemska koncentrationsläger nästan 60 mil bort.
Vet inte om jag var den ende som reagerade, men sensmoralen av det här är att när man ska kommunicera så bör man tänka efter och fundera över om det som skrivs kan ge upphov till associationer som är allt annat än det man avsåg. Lite bredd och fundera utanför boxen är alltid bra och att ha läst historia i skolan är nog också bra. Själv får jag väl plugga mer geografi!
Förhoppningsvis har ingen annan än jag som fått det här nyhetsbrevet från SAS fått samma associationer som jag, för drabbade hade det varit allt annat än roligt. För SAS skulle det här kunnat blivit en medieanka som kunnat spridas vitt och brett, visserligen orättvist men ändå skadat varumärket.
Slutligen all respekt och tankar till förintelsens offer och deras efterlevande – låt oss arbeta för att det inte upprepas.
/Håkan