Ovan: Håkan Levererar.
Att kunna sälja ett budskap låter reklamigt för många, men faktum är att det är en väsentlig del i alla människors vardagliga kommunikation. Du behöver med andra ord inte nödvändigtvis vara en säljare eller reklambyrå för att dra nytta av en väl fungerande presentationsteknik.
En viktig aspekt i att nå fram med sitt budskap är att vara tydlig – och för att vara tydlig måste du vara förberedd och veta vad du pratar om. För om inte du själv vet vad du pratar om, hur ska då andra göra det?
Just därför finns det heller inte några egentliga genvägar till tydlighet – du måste göra din hemläxa och du måste göra den ordentligt. Det handlar närmare bestämt om att analysera.
För det första måste du ha ett klart syfte med ditt budskap. Utefter syftet kan du sedan få en klar bild av vem som du riktar dig till och varför. Här är det läge att analysera din målgrupp; varför de ska lyssna, vilka de är, vad de gör, vilket språk de talar och hur de är som individer.
För det andra kan det också vara en god idé att analysera dig själv som sändare – hur ser målgruppen på dig? Är avståndet mellan er stort är det god idé att minska det så mycket som du kan innan du formulerar och levererar budskapet, av den simpla anledningen att de inte kommer lyssna på dig om de inte kan relatera till dig och det du säger.
För det tredje handlar det om att läsa, läsa, läsa och öva, öva, öva. Se till att du kan ditt ämne och vet exakt vad du ska framföra. På så sätt minskar risken att du förvillar dig, tappar bort ditt budskap och skapar onödig förvirring, samtidigt som chansen ökar att du har arbetat fram ett relevant innehåll med mervärde för din målgrupp.
Med det sagt – innehållet i det du säger är inte allt. Det spelar också roll hur du säger det ochvad du egentligen säger med ditt kroppsspråk, men det sparar vi till en annan gång.
/Johanna Järvstråt