Budskap är viktigt, och jag brukar förespråka enkla, tydliga, konkreta, budskap för att undvika missförstånd. Å andra sidan kan ett mixat, men tydligt, budskap ibland vara kraftfullt och effektivt, om det är gjort rätt – annars riskerar det att skicka helt fel signaler. Ett sådant misstag kan bli dyrt och leda till förvirring, ungefär som reklamen här ovan.
Bilden är tagen igår kväll från min Elle-tidning. Som modefantast är det nämligen så jag avslutar en hektisk dag för att koppla bort arbete och franska-kurser. Denna kväll blev det inte riktigt så.
Om vi bortser från att det står ”Vagabond – shoemakers”, om vi för ett ögonblick bortser från att varenda människa på stan är väl insatt i att Vagabond säljer skor, är denna bild väldigt märklig. Det är en skoreklam utan en endaste hint av sko. Vid första anblick kan man istället lätt tro att reklamen är gjord för något annat, kanske en kappannons. Jag vet att min första reaktion var ”Vem har gjort denna underbara kappa?”…
… Bara för att inse att det kommer jag aldrig att få veta, för det var en reklam för skor. Budskapet är spretigt här, så spretigt att jag spenderade min kväll med att försöka lista ut vad bilden egentligen hade för syfte. För jag blir nämligen inte alls sugen på att köpa skor och det borde väl ändå vara en skotillverkares högsta önskan?
Så vad fick dem att publicera denna reklam? Jag står ofrivilligt som ett stort frågetecken. Men det får jag ändå ge dem, de har fått mig att reflektera. De har fått mig att stanna upp och försöka hitta ett budskap i avsaknaden av logik. Men frågan kvarstår – är det en effektiv kommunikation? Bidrar detta till att ytterligare stärka deras varumärke som skotillverkare? Jag ställer mig tveksam.
/Johanna Järvstråt
Bildkälla: Elle Sverige (mode) Nr. Augusti 2015