Av Johanna Järvstråt
Tidigare har vi hunnit ta tempen på Magdalena Green från Tekniska Verken och nu senast Linn Lichtermann på Saab. Nu slutligen står Björn Stafstedt, enhetschef på marknadsenheten på Linköpings universitet, på tur.
Björn, hur kommer det sig att Linköpings universitet bestämt sig för att medverka i Almedalen ännu ett år?
– Vi vill visa vad vi arbetar med. Förra året var det första gången vi profilerade oss med temat ”Välfärdens största utmaningar”, vilket gick så väl att vi bestämt oss för att förnya det i år igen. Det är nämligen inom det området som en stor del av vår forskning bedrivs. Vi vill hitta utmaningar i vår samtid och visa att Linköpings universitet kan göra skillnad via sin forskning och utbildning.
Vad ser du personligen mest framemot med Almedalen?
– Det intressanta med Almedalen är egentligen själva samspelet, alla möten och viktiga diskussioner. Oftast är det de oväntade mötena och talarna som också är de bästa, men jag ser också fram emot en av våra egna talare, Markus Heilig. Markus forskar om missbruk och har de senaste åren varit verksam i USA, men på måndag den 29 juni medverkar han i Almedalen under rubriken ”Kärlek till droger, eller begär efter kärlek – den sociala hjärnan och beroendesjukdomar” klockan 13.10 i East Sweden Arena.
Slutligen, vad tror du att andra deltagare behöver tänka på?
– Almedalen har ett stort brus med många händelser under en kort tid. Därför är det väsentligt att vara tydlig med vad man erbjuder, arbeta fram spetsiga budskap och undvika intetsägande rubriker. Gör du rätt lockar du media, branschpersoner och makthavare, medan ett misslyckande kan leda till inga – eller väldigt missnöjda – deltagare.