En av de största skillnaderna mellan Twitter och de flesta övriga sociala medier är dess restriktioner gällande hur långa inläggen egentligen får vara. Medan Facebook erbjuder möjligheten att dra ut på sitt budskap hur länge som helst, säger Twitter istället stopp vid 140 tecken.
Väsentligt för Twitter är därför konsten att konkretisera sitt budskap och skala ner det till minsta möjliga storlek. Detta kan vara en rätt utmanande uppgift, om man både ska få plats med en länk, en användartagg och relevanta hashtags.
… Så hur ska man då egentligen få plats med allt?
- Rensa bort alla onödiga ord som inte bidrar till budskapet. På det viset håller du dig till kärnan av det du vill säga och det du säger blir mer konkret. Exempel: ”Så hur ska man då egentligen få plats med allt?” blir ”Hur ska man få plats?”
- Skriv din åsikt, fråga eller observation, förstärk med hashtags och länka sedan vidare. Är man intresserad av ämnet du skriver om kan man då själv välja att skaffa sig mer information för att få en utförligare förståelse –antingen via din länk, eller via dina hashtags. Exempel: En väsentlig del i #PR är #kommunikationhttp://www.erichs.se
- På Twitter kan du välja att vid länkning av hemsidor endast visa en förkortning.På det sättet sparar du plats till det faktiska budskapet.
- Använd förkortningar i allmänhet och få mer plats till de tyngre orden. ”Och så vidare” behöver faktiskt inte skrivas ut, alla förstår vad ”osv.” betyder ändå. Var dock försiktig med att använda förkortningar som a) har dubbla betydelser b) få vet vad det betyder, och c) som du har hittat på själv (om det inte är väldigt uppenbart vad du menar).
- Får du trots dessa åtgärder fortfarande inte plats med allt du vill säga? Dela upp det i flera tweets som du släpper vid olika tidpunkter på dagen. På så sätt får du inte bara mer sagt, du får även ett mer aktivt flöde.
/Johanna Järvstråt