Hashtagen finns inte bara på Twitter, utan den är också en viktig del av Instagram. På samma sätt som hos Twitter är hashtagen sökbar även där; under en viss hashtag samlas alla bilder som är taggade med en speciell hashtag – i beskrivningen eller i en kommentar under bilden.
Då Instagram har ett kommentarsfält, till skillnad från Twitter, har hashtagen här snarare blivit ett sätt för människor att hitta den inspiration de söker; hashtagen tas därför inte på lika dödligt allvar som på Twitter. I mångt och mycket, även om ingen av oss någonsin skulle få för oss att erkänna det, så är hashtagen ett sätt att fiska ”likes”. Ett bevis på detta är #tagsforlikes, en hashtag som blivit en trend, det vill säga en väldigt populär hashtag.
På Instagram kan därför även hashtagen ofta få en ironisk och humoristisk stämpel. Det går alltså inte längre att anta att det under hashtagen #nofilter endast kommer att finnas bilder utan filter (mer om filter i ett annat inlägg), utan man måste också anta att vissa bilder kommer ha väldigt uppenbara filter, med personer som gör narr av människor som tidigare fuskat med tagen (lite som vår egen bild nedan). Medieträningen om att inte ljuga eller förvrida sanningen gäller även på Instagram alltså.
Har du huvudvärk än? Jag lovar, det låter mer komplicerat än vad det är och när man väl fått allting klart för sig blir hashtagen ett roligt verktyg att engagera människor med – både i den personliga och affärsmässiga kommunikationen. Det bästa sättet att förstå är helt enkelt att börja pröva sig fram till vad som fungerar och lära sig av varandra – så ut och sök på hashtags!
I nästa inlägg: Instagram och filter
/Johanna Järvstråt