Med prisbelönt reklam och över 500 reklamfilmer kan man tro att Ica snart skulle få slut på idéer och slå slint. Istället levererar de igen, denna gång med Loa Falkman.
Det är en riktigt smart reklam som de regisserat, när Ica-Stig ska bytas ut. Ica står stilla och Hans Mosesson, numer känd som gamla Ica-Stig, säger hejdå till sina medarbetare, går genom tunneln och lämnar över rocken till nya Ica-Stig – Loa Falkman. Ulf poängterar därefter att rocken är lite stor, varav Loa Falkman lovar att han ska göra sitt bästa för att fylla den.
Reklamen är smart, den är känslosam och den är effektiv. Med förebyggande spänningshöjande reklamfilmer och uppmärksamhet i press kring fenomenet Ica-Stig och hans ersättare är succén ett faktum. Det är strategiskt uttänkt i minsta detalj och spänningen har byggts upp till den grad att när Facebook-uppdateringen kommer om att reklamfilmen släppts, rusar både jag och mina vänner till datorn för att säga hejdå till Hans Mosesson och hej till Loa Falkman.
Om inte det är att lyckas med en reklam, som annars ses som något jobbigt och tråkigt, då vet jag inte längre vad det är. Den är till och med så lyckad att jag ignorerar det faktum att det är mer reklam än PR som ligger bakom.
/Johanna Järvstråt, numer även känd som Ica-reklamnörd