För en månad sedan var det Sveriges ELLE-gala, i tisdags var det brittiska ELLEs tur – och för bara några dagar sedan var det Oscarsgalan. Alla ypperliga tillfällen att bygga sitt personliga varumärke på.
Röda mattorna fylls av människor med olika stil- och klädval, alla med förhoppning om att bli vinnaren för kvällen. På Oscarsgalan sågs Lady Gaga med röda diskhandske-liknande vantar (Skämtsidan 9gag var inte sena med att positionera henne som diskplockare), medan Keira Knightley, föga förvånande, valde en romantisk klänning.
Under ELLE-galan såg vi dessutom ett försök till att bygga sig ett nytt och vassare varumärke; den vanligtvis romantiska Taylor Swift spatserade i en grön, modern, klänning med svarta detaljer och bakåtslickat hår. Klänningen hade dessutom en utmanande dragkedja i sann 50 Shades of Grey-anda (ja, det är ju en slags kedja i alla fall), som passar utmärkt med hennes nya karriär som pop-idol istället för söt skönsjungande country-artist. Förändringen har redan börjat synas i hennes coola girl-power videos och har nu framgångsrikt även letat sig in på Röda mattan.
Men det är ändå inte en helt ny Taylor Swift vi ser. Det geniala med klädvalet är hur hon lyckats behålla den ikoniska, romantiska spetsen men ändå gett den lite edge – precis som Taylor Swift själv. Och det är ingen slump.
Dessa stilar är nämligen med största sannolikhet planerade intill minsta detalj – allt för att skapa rätt image och förmedla rätt budskap för deras karriärer; för kändisprofilerna är galorna en del av deras jobb och kommunikationen är en viktig del i deras kändisskap.
Detta är heller inte unikt för röda mattan, utan vad vi väljer att ta på oss speglar i mångt och mycket vilka vi är och hur vi känner oss. Så, innan du tar helg kan det vara av värde att fundera över vem du vill vara i helgen: diskplockare, Mr. Grey eller the girl next door (eller varför inte en het blandning?). För kom ihåg – det personliga varumärket tar aldrig helg, även om du gör det.
/Johanna Järvstråt