Ett regeringsskifte har skett och därmed även ett skifte i vilka partier som hårdgranskas av media. Resultat? Skandal efter skandal, nyhet efter nyhet – inga konstigheter.
Det målas med giftig målarfärg av Åsa Romson. Målarfärg som hon först hävdar inte alls ska innehålla några miljögifter, för att sedan motbevisas och ändra historia där hon istället skyller allting på sin man.
Samtidigt skickas vi alla tillbaka till vår skoltid när Stefan Löfven ska hålla presentation för EU och säger fel siffror, samtidigt som han dessutom vid ett annat tillfälle läser upp fel manus för att han har tagit med sig fel papper. ”Har någon ett nytt papper?!”, gastas det i direktsändningen. Ungefär som man själv kanske kunde gasta när man stod och skulle hålla presentation för klassen i 5:an: ”Var är mitt papper? Fröken, fröken…”
Så bygger man inte upp ett varumärke, vare sig det gäller en privatperson, ett företag eller för den delen en politiker. Det handlar egentligen om rätt klassiska snedsteg: Genom att skylla ifrån sig, brista fattningen och bli upprörd över sina egna misstag minskar trovärdigheten och därmed även tilliten.
Att göra misstag är mänskligt, att inte erkänna dem är dumt.
/Johanna Järvstråt