Apropå personliga varumärken.
Läser om en advokat i USA som blivit avstängd för att ha lagt upp fejkade bilder i sociala medier. Vad var det hon hade fejkat? Jo, bilder på sig själv tillsammans med kändisar. Bland annat stod hon glatt bredvid president Obama, vicepresident Biden och Lucy Liu, skådespelerska från bland annat filmen Charlies Änglar. På en annan bild stod hon sött ansikte vid ansikte med George Clooney. Allt fejk.
Den stackars advokaten hade tänkt så rätt. Att låna trovärdighet från någon som har ett starkare varumärke är ett klassiskt knep. Ett företag som skriver i sin kundtidning att de levererar varor till Volvo, Ikea eller kanske till och med är Kunglig hovleverantör räknar med att läsaren ska tänka ”Aha, duger det åt Volvo, Kamprad eller Kungen, då duger det åt mig”. Så länge varumärket man vill låna trovärdighet ifrån är starkare än det egna så funkar det nästan alltid. (Om bolagens kärnvärden passar ihop så når man ännu längre, men det är överkurs.)
Så vad gjorde advokaten för fel, hon som så gärna ville synas tillsammans med Obama. Jo, hon missade den lilla detaljen att det måste finnas sanning bakom påståendet. Om det visar sig att Ingvar Kamprad inte alls ätit glass i din kiosk, eller att kungen aldrig har sett den där dammsugaren som du försöker sälja, ja då blir det platt fall. Eller som i advokatens fall, avstängning från jobbet och skyddstillsyn.
/Göran – som har lunchat och spånat programidéer med Filip och Fredrik (de satt visserligen vid bordet bredvid och jag sade väl i sanningens namn ingenting, men jag var åtminstone aktivt med och tjuvlyssnade under hela samtalet)