Fotbollsintresset på Erichs Communications är väl … låt oss säga något slumrande. Men vi är ju inte sämre att vi kan ändra oss. Idag har minsann Zlatan Ibrahimovic diskuterats på kontoret.
Är det hans senaste mål mot Napoli? Chanserna i kommande ligamatcher? Nej, inte riktigt. Vi pratade om Zlatans personliga varumärke.
Media uppmärksammar att Zlatan har betalat 350 000 kr till det svenska landslaget för personer med inlärningssvårigheter. De hade nämligen kvalat in till VM i Brasilien men hade inte råd att åka. I ett försök att få in pengar bad de försiktigt om en signerad tröja av Zlatan, som istället skänkte hela summan som föreningen behövde för att kunna åka. Det innebär att många unga killar som har haft det tufft i livet nu kan få uppfylla sina drömmar.
Zlatan gjorde det förmodligen utan minsta lilla tanke på sitt personliga varumärke. (Vi har en känsla av att Zlatan väldigt sällan tänker på just det.) Men kanske just därför blev det så lyckat. Denne kämpe som skriker åt sina lagkamrater på plan, gör kicksparkar mot dem och inte håller igen med åsikter om dem han inte gillar, denne person visar sig ha ett hjärta av guld. Kontrasten blir stor, media får nys om vad som hänt och rapporterar brett. Resultatet blir att varumärket stärks ordentligt.
Det är kort sagt ett exempel på genialt PR-arbete, oavsett om det var medvetet eller inte. Godhet betalar sig i längden. Det gäller världens idrottsstjärnor likaväl som ditt eget företags varumärke.